وبلاگ شماره مجازی

اخبار پیرامون رسانه های آنلاین و شماره مجازی

شماره مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

06 اردیبهشت 1403
شماره مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید شماره مجازی

داشتن شماره تلفن ثابت که امکان حضور در دنیای دیجیتال را به شما بدهد، گاها ضروری و غیرقابل اجتناب است. از طرفی خرید شماره تلفن ثابت نیازمند مکانی فیزیکی و هزینه بالایی است. اینجاست که فناوری شماره مجازی مطرح می‌شود.

شماره مجازی، تلفنی بر بستر اینترنت و فضای ابری است و شما را از داشتن یک مکان فیزیکی بی‌نیاز می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم شماره مجازی، کاربردهای آن و نحوه تهیه شماره مجازی با این مقاله از وبسایت شماره مجازی همراه باشید.


شماره مجازی چیست؟

شماره مجازی یا Virtual Number شماره تلفنی است که بر پایه یک خط تلفن حقیقی نیست؛ ولی درست مثل آن عمل کرده و یک شماره تلفن واقعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این کار می‌تواند به سادگی فعال کردن اکانت شما در برنامه یا وبسایت ارائه‌دهنده شماره مجازی باشد.

شماره مجازی چه کاربردی دارد؟

همان‌ طور که می‌دانید، ساخت حساب و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و واتساپ نیازمند وارد کردن شماره موبایل و تایید هویت از طریق پیامک است. اگر نمی‌خواهید از شماره تلفن شخصی‌تان برای این کار استفاده کنید، بهترین راه خرید یک شماره مجازی است.

علاوه بر این‌ها داشتن شماره مجازی به شما اجازه می‌دهد تا فارغ از موقعیت جغرافیایی و کشوری که در آن زندگی می‌کنید، از خدمات موسسات و شرکت‌های برون‌مرزی استفاده کنید و از هرگونه محدودیت اعمال شده بر کاربران یک کشور آزاد باشید. این نکته به تنهایی ارزشی بسیار بالا بر سرویس خرید شماره مجازی می‌نهد.

مزایای استفاده از شماره مجازی نسبت به شماره حقیقی

لازم است یادآوری کنیم که شماره مجازی نمی‌تواند تک تک امکاناتی را جایگزین کند که یک شماره تلفن حقیقی در اختیارتان می‌گذارد. برای استفاده‌های قانونی و رسمی که در آن داشتن یک شماره حقیقی موردنیاز است، بهتر است از خط تلفن واقعی استفاده کنید. از طرفی شماره مجازی مزایا و قابلیت‌هایی دارد که داشتن آن‌ها با شماره تلفن حقیقی ممکن نیست. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه مناسب و معقول

همان طور که گفتیم، شماره مجازی در بستر اینترنت پیاده شده است و هزینه ساخت، نگهداری و خدمات این بستر به ازای هر شماره بسیار پایین‌تر از شماره‌های حقیقی است.

دسترسی آسان

مزایای شماره مجازی چیست؟ | خرید شماره مجازی

شاید بزرگترین مزیت شماره مجازی این است که همواره روی تلفن همراه شما قرار دارد و دسترسی با آن همان‌قدر آسان است. در اختیار داشتن خط تلفن ثابت به معنی این است که اگر تلفن شما در شرکت یا منزل زنگ بخورد، باید همان‌جا حضور داشته باشید یا به اپراتور خود بگویید تا در ساعات خاصی تلفن ثابت شما را به موبایلتان منتقل کند که ممکن است ناهماهنگی‌ها یا هزینه‌های اضافی در بر داشته باشد.

امکان اتصال چندین شماره مجازی به یک دستگاه

تقریبا هیچ تلفن همراهی پذیرای بیش از دو سیم‌کارت همزمان نیست. از طرفی در مورد شماره مجازی فارغ از تعداد شماره‌های مجازی که دارد، می‌توانید همه آن‌ها را در یک دستگاه موبایل داشته باشید. کافی است نرم افزاری که به شما اجازه مدیریت شماره‌هایتان را می‌دهد، در یک موبایل با اتصال اینترنت داشته باشید. شما بلافاصله به همه شماره‌های مجازی‌تان دسترسی خواهید داشت.

اعتباردهی به سازمان

قرار دادن یک راه ارتباطی با پیش شماره تلفن ثابت، باعث می‌شود مشتری‌های احتمالی یا سایر کسب و کارهای همکار به چشم یک تشکیلات معتبر و پایدار به شما نگاه کنند. از آنجایی که در گذشته هر شخص می‌توانست بدون ارائه کارت شناسایی اقدام به خرید یک خط تلفن همراه کند، در دوره‌ای سوءاستفاده از این امکان بسیار بالا رفت و باعث سلب اعتماد عموم به خطوط تلفن همراه ناشناس شد.
اگر امروزه می‌خواهید که کسب و کار شخصی یا سازمانی شما اعتماد سایرین را جلب کند، حتما توصیه می‌کنیم برای ارتباطات حرفه‌ای و کاری‌تان از شماره تلفن مجازی با پیش شماره تلفن ثابت استفاده کنید.

تعداد بالا در زمان کم

مزیت مهم دیگر شماره مجازی، راه‌اندازی سریع و آسان آن است. برخلاف تصور افراد، فرایند ساخت شماره مجازی و استفاده از آن‌ها اصلا دارای مراحل پیچیده و دشواری نیست.
بسیاری از کانال‌های اطلاع‌رسانی و پشتیبانی که برای سازمان‌ها فعالیت می‌کنند، روزانه حجم بالایی از پیام‌‌هاي مختلف را به اشتراك مي‌گذارند و با مشتريان زيادي در ارتباط هستند. اسپم شدن و از دست دادن این اکانت‌ها مشکل شایعی است که بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی سازمان‌ها با آن سر و کله می‌زنند. آسان بودن ساخت شماره مجازی و جایگزینی اکانت‌های از دست رفته این کار را به راه حل ایده‌آلی تبدیل می‌کند.

بالا بردن امنیت حریم شخصی

حضور شما در فضای مجازی همواره ردپایی به جای می‌گذارد. زمانی که مجبور می‌شوید برای استفاده از خدمات یک وبسایت یا یک شرکت اطلاعاتی از خود وارد نمایید، این ردپا پررنگ‌تر و قابل ردیابی‌تر می‌شود.
در جواب سوالاتی همچون سن یا ملیت می‌توانید به راحتی اطلاعاتی غیر از مال خودتان را وارد کنید. آدرس اینترنتی یا همان IP شما با داشتن یک VPN قابل تغییر است و حتی برخی سایت‌ها به شما آدرس ایمیل با عمر چند دقیقه می‌دهند تا بتوانید در جایی ثبت نام کنید بدون این که ایمیل شخصی‌تان فاش شود.

اما چیزی که نمی‌توان آن را دور زد مرحله احراز هویت به کمک کد فعالسازی پیامکی است. تنها راه گذر از این مرحله بدون دادن شماره تلفن واقعی‌تان استفاده از یک شماره مجازی است.

انتخاب بین کشورهای مختلف

خدمات ارائه شده توسط برخی وبسایت‌ها برای تمام کاربران کشورهای خاصی محدود شده است. برای مثال هم کشور ایران و هم کشور آمریکا از طرف صرافی بایننس تحریم شده‌اند. پیش‌شماره‌های هر دو کشور برای ثبت حساب در این وبسایت غیرقابل استفاده‌اند. در چنین مواقعی داشتن یک شماره مجازی در کشورهای بی‌طرفی مانند اتحادیه اروپا، استرالیا یا کشورهای آمریکای جنوبی به راحتی این مشکل را برطرف می‌کند.

شماره مجازی کشورهای مختلف

خرید شماره مجازی تلگرام | خرید شماره مجازی

در خصوص انتخاب کشوری مشخص برای خرید شماره مجازی باید چند نکته را در نظر بگیرید. هر کشور دارای موقعیت جغرافیایی بخصوص و در نتیجه دارای پیش‌شماره‌ای منحصربه‌فرد است. با توجه به تحریم ایران از طرف فروشگاه‌ها، برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، کاربران ایرانی می‌توانند با خرید شماره‌های از کشورهای دیگر بر این محدودیت غلبه کنند.

توجه کنید که علاوه بر ایران، برخی کشورهای بزرگ دیگر نیز استفاده از سایت‌های خاصی را محدود کرده‌اند. برای مثال استفاده از خدمات گوگل با پیش‌شماره کشور چین ممکن نیست و یا سایت بایننس برای پیش‌شماره‌های ایالات متحده آمریکا خارج از دسترس است.

معمولا کشورهایی همچون انگلستان، استرالیا، سوئد، فنلاند، آرژانتین و... که سیاست‌های خارجی‌شان به دور از تنش با سایر کشورهای جهان است، چنین مشکلاتی را ندارند.

سازوکار و هزینه استفاده از شماره مجازی

شماره مجازی از پروتکل VoIP یا همان Voice Over Internet استفاده می‌کند. این همان فناوری‌ای است که در برنامه‌های همچون شماره مجازی Google Voice یا شماره مجازی واتساپ نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر برنامه‌ها و وبسایت‌های زیادی وجود دارند که شماره‌های مجازی را با اشتراک‌های متنوع و منعطف در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

هزینه خرید شماره مجازی در وبسایت‌های خارجی از 15 دلار برای هر ماه تا مبالغ بالاتر است. در سایت‌های داخلی نیز ممکن است و بسته به امکاناتی که دریافت می‌کنید، قیمت‌گذاری‌های بسیار متفاوتی دارند.


راه‌های خرید شماره مجازی

تنها روش توصیه شده برای در اختیار گرفتن یک شماره مجازی، خرید آن است. نکته مورد توجه در مورد شماره‌های رایگان این است که ارائه‌دهندگان آن معمولا یک شماره را به چند نفر می‌دهند و این کار باعث می‌شود امنیت ارتباطات چنین بستری به شدت پایین آمده و اطلاعات شخصی شما در معرض خطر باشد.

ساخت شماره مجازی رایگان

اگر قرار نیست اطلاعات ارزشمند خاصی در اکانت فضای مجازی خود وارد کنید و از دست دادن آن برایتان مشکلی به وجود نخواهد آورد، می‌توانید از شماره‌های رایگان استفاده کنید. کمپین‌های تبلیغاتی و ربات‌های تلگرامی از جمله استفاده‌کننده‌های این شماره‌ها به حساب می‌آیند؛ شماره‌هایی که عمر بسیار کوتاه و استفاده مشخصی دارند. در ادامه به معرفی چند برنامه و وبسایت معروف که شماره مجازی رایگان می‌سازند خواهیم پرداخت:

Nextplus

از برنامه‌های معروف و محبوب ساخت شماره مجازی برنامه Nextplus است. این برنامه در گوگل‌پلی یا اپ‌استور پیدا می‌شود. پس از نصب برنامه باید نام کاربری و رمز عبوری برای آن انتخاب کنید (می‌تواند هر چیزی باشد) سپس از بین شماره‌های مختلفی که در دسترس شما قرار دارد یکی را انتخاب خواهید کرد. پس از دریافت شماره آن را در هر شبکه اجتماعی که می‌خواهید وارد کنید. پیامک کد فعالسازی را دریافت کنید و اکانت خود را به طور کامل راه بیاندازید.

Talk2

این برنامه که با سیستم iOS و همین‌طور با سیستم اندروید سازگار است، یکی از بهترین عملکردها را میان سایر سایت‌ها و نرم‌افزارها دارد. استفاده از این برنامه برای ثیت نام در شبکه‌های اجتماعی رایگان است (دریافت پیامک یا تماس فعالسازی هزینه‌ای ندارد) هر چند اگر می‌خواهید برای تماس گرفتن یا پیامک دادن از مبدا خودتان از این برنامه استفاده کنید، نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای هستید.  

Getfreesmsnumber

سایت getfreesmsnumber، همانطور که از اسم آن برمی‌آید، شماره رایگان برای دریافت پیامک به شما می‌دهد که با آن می‌توانید در شبکه‌های مجازی اکانت باز کنید. از آنجایی که این وبسایت نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای ندارد، استفاده از آن بسیار سریع‌تر از منابع قبلی است.


از پتانسیل‌های دنیای ارتباطات استفاده حداکثری ببرید!

فناوری‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی، نقش انکارناپذیری در ساختن دنیای امروز ما داشته‌اند. هر شخصی که بتواند به درستی از فرصت‌ها و امکانات آن بهره ببرد، قطعا چند گام از سایرین پیش خواهد بود؛ فارغ از زمینه کاری و تخصصش. فناوری شماره مجازی نیز از جمله این فناوری‌های مهم است که با داشتن مزایای خاص خودش به کاربران اجازه می‌دهد به مرزها و محدودیت‌های جغرافیایی غلبه کنند و به طور حداکثری از پتانسیل فضای مجازی بهره‌مند شوند.

سرویس های محبوب

موارد بیشتر