وبلاگ شماره مجازی

اخبار پیرامون رسانه های آنلاین و شماره مجازی

نسل بعدی چت بات GPT

21 دی 1402
نسل بعدی چت بات GPT

چت بات‌ها ربات‌هایی هستند که می‌توانند با انسان‌ها به زبان طبیعی گفتگو کنند. این ربات‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند پشتیبانی مشتری، آموزش، سرگرمی و خلاقیت به کاربران کمک کنند. چت بات‌ها از مدل‌های زبانی هوشمند استفاده می‌کنند که می‌توانند متن‌های مرتبط با موضوع گفتگو را تولید یا درک کنند. شرکت OpenAI، یک شرکت تحقیقات هوش مصنوعی غیرانتفاعی، در حال ساخت نسل بعدی چت بات GPT است. این مدل جدید که GPT-5 نام دارد، انتظار می‌رود از GPT-4 یا نسل فعلی چت بات GPT، بسیار قدرتمندتر باشد. مجموعه شماره مجازی در ادامه اطلاعات بیشتری از این غول جدید تکنولوژی در اختیار شما قرار خواهد داد.


تاریخچه چت بات GPT

نسخه اولیه GPT در سال 2018 منتشر شد و از 110 میلیون پارامتر برای مدل کردن زبان انگلیسی استفاده می‌کرد. از آن زمان تا کنون، OpenAI چندین نسخه بهبود یافته از GPT را منتشر کرده که هر کدام از تعداد بیشتری پارامتر و داده برای آموزش بهره می‌برند. نسخه سوم GPT که در سال 2020 منتشر شد، از 175 میلیارد پارامتر برای مدل کردن 45 زبان مختلف استفاده می‌کرد. نسخه چهارم GPT که در سال 2022 منتشر شد، از 500 میلیارد پارامتر برای مدل کردن 60 زبان و تصاویر استفاده می‌نمود.

OpenAI در حال آماده سازی نسخه پنجم GPT است که قرار است در ابتدای سال 2024 منتشر شود. انتظار می‌رود که این نسخه از GPT یک مدل چند رسانه‌ای باشد که می‌تواند با انواع داده‌های مختلفی مانند متن، صوت، تصویر، ویدیو، داده عمق و حتی اطلاعات دما کار کند. این مدل زبانی جدید می‌تواند برای ساخت چت بات‌هایی که می‌توانند با کاربران از طریق چندین کانال ارتباطی گفتگو کنند، مفید باشد.

مطلب پیشنهادی: رونمایی از GPT-4 Turbo


مقایسه نسل 4 و 5 چت بات GPT


GPT-4 یک مدل زبانی بزرگ است که می‌تواند متن تولید کند، زبان‌ها را ترجمه کند، انواع مختلف محتوای خلاقانه بنویسد و به سوالات شما به روشی آموزنده پاسخ دهد؛ با این حال هنوز هم محدودیت‌هایی دارد، به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است در تولید متنی که از نظر دستوری یا معنایی صحیح باشد، دچار مشکل شود.
انتظار می‌رود که چت جی پی تی این محدودیت‌ها را برطرف کند. این مدل از یک معماری جدید استفاده می‌کند که قدرت محاسباتی بیشتری را ارائه می‌دهد و همچنین از یک مجموعه داده آموزشی بسیار بزرگ تر استفاده می‌کند. این امر به GPT-5 امکان می‌دهد تا متنی با کیفیت بالاتر تولید کند، زبان‌ها را دقیق تر ترجمه کند و انواع مختلفی از محتوای خلاقانه را به صورت خلاقانه تر ایجاد کند.


چالش‌های ساخت نسل جدید  چت بات GPT

ساخت نسخه پنجم GPT نیز با چالش‌هایی روبرو است. یکی از این چالش‌ها، نیاز به توان محاسباتی و حافظه بسیار زیاد برای آموزش و اجرای این مدل زبانی است. برای مقایسه، نسخه چهارم GPT برای آموزش نیاز به 355 گیگاوات ساعت برق داشت که برابر با مصرف برق 40 هزار خانوار در آمریکا در یک ماه است. نسخه پنجم GPT انتظار می‌رود که نیاز به توان محاسباتی و حافظه چند برابری داشته باشد.

یک چالش دیگر، مسائل اخلاقی و حقوقی است که از تولید متن‌ها و تصاویر توسط این مدل زبانی ناشی می‌شود. برخی از این مسائل عبارتند از: احتمال تولید محتوای جعلی، توهین‌آمیز، تبلیغاتی یا خلاف واقع، نقض حریم خصوصی یا حقوق مالکیت فکری، ایجاد سوء استفاده یا سوء تفاهم، و کاهش اعتماد به محتوای اینترنتی. برای حل این مسائل، نیاز به تدوین قوانین و استانداردهای مناسب برای کنترل و نظارت بر استفاده از این مدل زبانی وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: بهترین ربات های لینکدین برای معرفی شغل

 

نسل جدید چت بات GPT چه مزایا و معایبی دارد؟

هنوز اطلاعات زیادی در مورد GPT-5 منتشر نکرده است؛ با این حال، این شرکت گفته که انتظار می‌رود این مدل در سال 2024 منتشر شود.
GPT-5 مزایای زیادی نسبت به GPT-4 دارد. این مدل قدرتمندتر، دقیق تر و خلاقانه تر است. این امر آن را برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله موارد زیر مناسب می‌کند:

  • تولید متن
  • ترجمه زبان
  • تولید محتوای خلاقانه
  • پاسخ به سوالات

با این حال، GPT-5 همچنین معایبی نیز دارد. این مدل هنوز در حال توسعه است و ممکن است گاهی اوقات اشتباهاتی مرتکب شود. همچنین، این مدل می‌تواند برای اهداف مخرب استفاده شود، مانند تولید محتوای مضر یا فریبنده.


آینده GPT-5 چگونه خواهد بود؟

انتظار می‌رود GPT-5 تأثیر زیادی بر جهان داشته باشد، این مدل می‌تواند برای بهبود ارتباطات، آموزش و سرگرمی همچنین برای توسعه محصولات و خدمات جدید استفاده شود؛ با این حال، مهم است که از خطرات احتمالی GPT-5 نیز آگاه باشیم. این مدل می‌تواند برای اهداف مخرب استفاده شود و منجر به از دست دادن برخی مشاغل شود.
با گسترش استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و استفاده از پلتفرم‌هایی که محدودیت‌های تحریمی باعث شده‌اند نتوانیم به آن‌ها ورود کنیم، نیاز به داشتن یک شماره مجازی برای بسیاری از افراد ضروری شده است. شماره مجازی یک شماره تلفن واقعی است که در کشور دیگری ثبت شده است، اما می‌توان از آن در هر نقطه از جهان استفاده کرد. از آنجایی که خرید شماره مجازی از شرکت‌های خارجی معمولاً هزینه زیادی دارد و همچنین فرآیند ثبت نام و فعال‌سازی شماره نیز ممکن است پیچیده باشد. وب‌سایت شماره مجازی با ارائه خدماتی متنوع و مقرون به صرفه، راه حلی ساده و کارآمد برای رفع نیازهای شما ارائه می‌دهد. وب‌سایت شماره مجازی با ارائه شماره مجازی آمریکا و دیگر کشور‌ها با قیمتی بسیار مقرون به صرفه، امکان خرید شماره مجازی ارزان را برای طیف وسیعی از کاربران فراهم کرده است.
 

سرویس های محبوب

موارد بیشتر